english version English

Dolnośląski Festiwal Nauki Dolnośląski Festiwal Nauki

Festiwal wspierają finansowo:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Urząd marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Gmina Wrocław

Fundacja Polska Miedź

KGHM

TAURON Dystrybucja Spółka Akcyjna

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA

Aktualności

Nosy, Tygrysy i Sukienki - Nauki Humanistyczne

Nadszedł czas, by przedstawić Państwu parę wybranych, festiwalowych wydarzeń, które odbędą się w tym roku w ramach panelu „Nauki humanistyczne”. Każda impreza z tego panelu, tak, jak w roku ubiegłym, jest przypisana do jednej z sześciu kategorii tematycznych.

W „Mocy zaklętej w słowach”, znajdziemy między innymi – przekornie wobec kategorii nazwany – wykład: „Różne nosy naszych kultur”. Doktor Przemysław Staniewski zmierzy się z opisem węchu, który od wieków jest najbardziej bagatelizowanym zmysłem – działa o wiele gorzej niż u zwierząt, jest trudny do zdefiniowania i nie pozwala na kontemplację sztuki. Nawet Arystoteles umieścił węch w dolnych partiach swojej hierarchii zmysłów. Skutkiem tej ignorancji jest dotkliwy brak językowych możliwości opisu zapachów – nie posiadamy odpowiedniego i obiektywnego słownictwa, zdolnego scharakteryzować coś tak ulotnego. A jeśli tylko my jesteśmy tak ubodzy? A jeśli inne kultury rozwinęły tę zdolność? Koniecznie musicie się dowiedzieć!

W ramach tej kategorii uczniowie mogą się również dowiedzieć „Jak działa język?”. Będzie to możliwe dzięki warsztatowi, który zostanie poprzedzony krótkim wykładem o podobieństwach i różnicach między językami świata. Prowadzące – Panie doktor Kamila Augustyn oraz Anna Łach – przybliżą aspekty specyficzne dla poszczególnych systemów mowy oraz zaprezentują tzw. uniwersalia językowe – cechy wspólne wszystkim językom. Dla najaktywniejszych przewidziane są nagrody!

W dobie wszechobecnej reklamy, warto wybrać się na warsztat, który dotyka problemu perswazji językowej: „Reklama! Na mnie nie działa?”. Trafnie został on umieszczony w kategorii „Język obcy już nie obcy”, ponieważ po opuszczeniu sali z pewnością będziemy bogatsi o umiejętność „radzenia sobie” z komunikatami reklamowymi. Dowiemy się bowiem, jak twórca reklamy pozyskuje sympatię odbiorcy poprzez środki werbalne i wizualne. A to wszystko na przykładach reklam, z którymi obcujemy na co dzień. Nie może Was tam zabraknąć!

Temat reklamy zostanie podjęty również przez Panią Olgę Łukasiewicz podczas warsztatu: „Wszystko jest reklamą”. Wydarzenie odbędzie się w ramach „Magii mediów”. Warsztat ten jest przeznaczony dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych, a jego głównym celem jest przybliżenie uczestnikom istoty reklamy, czyli: zapoznanie się z jej definicją oraz tym, jakie miejsce zajmuje w świadomości współczesnego konsumenta. W ramach warsztatu uczestnicy będą mogli nawet popracować nad własną wizją reklamy!

Tegoroczne „Spotkanie z historią” może zmienić Wasz styl na zawsze! Historyk, doktor habilitowana Joanna Nowosielska-Sobel, spojrzy na dwudziestolecie międzywojenne w Polsce z perspektywy ubioru ówczesnych kobiet. Podobno to właśnie w nim jest zapisany kod kulturowy epoki. Zapraszamy na wykład:  „Dzięki nowemu ubiorowi dokonała się kuracja odmładzająca”, czyli o kodzie kulturowym dwudziestolecia międzywojennego ukrytym w prostocie sukienek”.

W ramach poznania „Kultur dalekich i bliskich” wskazanym jest udanie się na wykład: „Świat to za mało… Azjatyckie Tygrysy”. Azjatyckie Tygrysy to grupa krajów, leżących w Azji Południowo-Wschodniej, która w ciągu kilku ostatnich dekad dokonała spektakularnego skoku gospodarczego, odnosząc ogromny sukces. Podczas prelekcji szczegółowo zostaną przedstawione dwa kraje: Indonezja i Singapur – największe i najmniejsze państwo regionu, gdzie prowadzący wykład realizowali swoje badania naukowe. Czas zdobyć informacje „z pierwszej ręki”!

Do kategorii „Pedagogika i wychowanie” natomiast, trafił w tym roku ciekawy warsztat: "Odkrywam siebie". Jest on indywidualną konsultacją, na której przeprowadzane jest badanie predyspozycji i dążeń zawodowych metodą Martina Achtnicha. Martin Achtnich stworzył ją w latach osiemdziesiątych XX wieku w Szwajcarii, w celu badania świadomych i nieświadomych potrzeb zawodowych, mających kluczowe znaczenie w doborze zawodu i satysfakcji zawodowej.  W wersji pełnej badanie jest połączone z rozmową doradczą i wstępną prezentacją wyników. Następnie, otrzymuje się spersonalizowany raport przesyłany w formie elektronicznej. Prowadząca – Marta Idkowiak – zaplanowała pięć konsultacji, więc „kto pierwszy, ten lepszy”!

Opisane wyżej wydarzenia to zaledwie kropla w morzu możliwości. Koniecznie sprawdźcie, co przygotowaliśmy dla Was w tym roku i bądźcie z nami na facebooku!

 

 Z.K.

 

Designed by Freepik

DRUKUJ drukuj

Bądź poinformowany

subskrybuj biuletyn

Jeżeli chcesz otrzymywać nasz Biuletyn dodaj swój adres do listy wysyłkowej (wykorzystaj poniższy formularz). Aby zrezygnować z subskrybcji Biuletynu wykorzystaj powyższy formularz (zaznacz opcję usuń adres).

Member of European Science Events Association       PLACES project        *

Znajdź nas: